آفتاب مهر
تا حالا در خلوت خودتون به این فکر کردین که یاد خدا برای چی خوبه؟؟؟ این پاسخ را استاد شمشیری در جواب یکی از دانشجوهاکه در سخنرانی ایشان سوالی مبنی بر اینکه: چرا در هر حالی باید بیاد خدا باشیم نمیشود فقط زمان عبادت هامون بیاد خدا باشیم؟ به این دانشجو گفتند: در قرآن کریم می خوانیم: الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئنُِّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئنُِّ الْقُلُوب آنها کسانى هستند که ایمان آوردهاند، و دلهایشان به یاد خدا مطمئن (و آرام) است آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش مىیابد! (رعد/28) یاد خدا تنها به ذکر زبانى نیست، اگر چه یکى از مصادیق روشن یاد خداست. زیرا آنچه مهم است یاد خدا بودن در تمام حالات خصوصاً در وقت گناه است. یاد خداوند برکات بسیار دارد، از جمله: الف: یاد نعمتهاى او، عامل شکر اوست. ب: یاد قدرت او، سبب توکّل بر اوست. ج: یاد الطاف او، مایه محبّت اوست. د: یاد قهر و خشم او، عامل خوف از اوست. ه: یاد عظمت و بزرگى او، سبب خشیت در مقابل اوست. و: یاد علم او به پنهان و آشکار، مایه حیا و پاکدامنى ماست. ز: یاد عفو و کرم او، مایه امید و توبه است. ح: یاد عدل او، عامل تقوا و پرهیزکارى است. بواسطه ذکر و یادى کهخدا از شما مىکند، دلهایتان آرام مىگیرد. یعنى اگر بدانیم خداوند ما را یاد مىکند و ما در محضر او هستیم،دلهایمان آرامش مىیابد کسى که مىداند خداوند نیکوکاران را دوست دارد،به کار نیکش دلگرم مىشود. نکات بسیار زیبا درباره سوره انفطار در کلام استاد شمشیری اثرات خواندن این سوره... آگاهی دادن این سوره... و...... {بشنوید} سلام دوستان قرآنی امروز مطلب جالبی را در گفته های استاد شمشیری پیدا کردم این واقعیت را 1سال پیش که در مجلسی با استاد شمشیری بودیم شنیدم: ایشان درباره ارزش آب درمانی و اثرات آن و سفارش قرآنی آن برای شخصی که از بیماری خاصی گله میکرد و از تجویز دکتر ها ? هم گله مند بود . مثال جالبی را از قرآن به این شخص گفتند: ایشان گفتند:در قران کریم در خلال داستان حضرت ایوب علیه السلام، به این شیوه درمانی تلویحا اشاره و آنرا تجویز کرده اند. ماجرا از این قرار است که وی داراى اموال و فرزندان و امکانات بسیار بود و همواره خدا را سپاس مىگفت. شیطان به خداوند عرضه داشت که اگر ایّوب را شاکر مىبینى به خاطر نعمت فراوانى است که به او دادهاى، اگر این نعمتها از او گرفته شود او بندهى شکرگزارى نخواهد بود. خداوند به شیطان اجازه داد بر دنیاى ایّوب مسلّط شود. او ابتدا اموال و گوسفندان و زراعتهاى ایّوب را دچار آفت و بلا کرد امّا تأثیرى در ایّوب نگذاشت. سپس بربدن ایّوب سلطه یافت و او چنان بیمار گشت که از شدّت درد و رنجورى اسیر بستر گردید، امّا با این حال از مقام شکر او چیزى کاسته نشد. چون ایّوب از این امتحان سخت الهى به خوبى برآمد، خداوند دوباره نعمتهاى خود را به او بازگرداند و سلامت جسمش را بازیافت. به این ترتیب که به وی فرمان داد که: ارْکُضْ بِرِجْلِکَ هَذَا مُغْتَسَلُ بَارِدٌ وَ شَرَاب پاى به زمین زن(زدو چشمه آبى پدید آمد،گفتیم)این آبى است سردبراى شستشو و نوشیدن (در آن شستشو کن و از آن بیاشام تا از هر درد و الم بیاسایى). (صاد/42) استاد شمشیری در معنی این آیه گفتند: نکته اول: وصف" بارد" (خنک) می تواند اشاره ای باشد به خواص و تاثیر بیماری زدایی آب سرد، چنانکه یافته های پزشکی امروز نیز بارها و بارها بر آن تاکید می ورزد. نکته دوم: از کلمه" شراب"(آشامیدنی) نیز می توان دریافت که علاوه بر شنا و پا گذاشتن در آب سرد، نوشیدن آن نیز می تواند دارویی شفابخش برای پاره ای از بیماری های جسمی و پوستی باشد. منظور ایشان از خوردن آب?آب های معدنی وآبهای چشمه ها وآب عصاره و جوشاندنی ها بود تحقیقات دانشمند ژاپنی درباره خواص انجیر و زیتون از قرآن کریم در کلام شیرین استاد شمشیری با هم بشنویم. خواص انجیر وزیتون در کلام استاد شمشیری تا حالا شده دنبال آرامش باشید؟ پس با سفارش استاد شمشیری همراه باشید. نماز برای پدر و مادر و عزیزان آثار نماز والدین: هرکس این نماز را بخواند چنانچه پدر ومادر وعزیزان او زنده باشند مورد رحمت خداوند رحمان و رحیم قرار میگیرند. چنانچه والدین فوت کرده باشند? مورد آمرزش خداوند کریم قرار میگیرند. این نماز چنان موجب شادی پدر ومادر میشود که آرزو میکنند زنده شوند و زانوی فرزند خوبشان را ببوسند. خواندن آن موجب گشایش درهای اللهی میشود. به خاطر ربنای سوره نوح آیه 24 هر مهمانی که وارد منزل شود مورد لطف خدای منان قرار میگیرد. این نماز انسان را در افسردگی های بسیار شدیدی که بر اثر مصیبت های سنگین بوجود می آید آرامش میدهد. بهتر ان است که این نماز در شب جمعه ترک نشود. کیفیت نماز والدین: در رکعت اول:بعد از حمد به جای سوره 10 مرتبه آیه 41 سوره ابراهیم خوانده شود: ربنا اغفرلی و لوالدی وللمومنین یوم یقوم الحساب در رکعت دوم:بعد از خواندن حمد 10مرتبه آیه 28 سوره نوح خوانده شود: رب اغفرلی ولوالدی ولمن دخل بیتی مومنا وللمومنین والمومنات پس از سلام نماز? بدون تعغیر حالت نماز 10 مرتبه آیه 24 سوره اسراء خوانده شود: رب ارحمهما کما ربیانی صغیرا هدیه:صلوات این نماز چهار دقیقه طول میکشد حتما بخوانید در خیلی از اوقات دیدم که استاد این نماز را برای حل مشکل مراجعه کنندگانش سفارش میکنه با سلام به دوستان قرآنی در پی سوالات زیاد شما عزیزان از استاد شمشیری بواسطه ما درصدد برآمدیم تا چندین سوال را با راهنمایی استاد شمشیری برای شما پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید. **در باب خواندن نماز و چرایی آن** زیادی تسبیح و تکبیر برای چیست؟ «چون انسان موجودی طبیعی و وابسته به زمان و مکان است، همواره میخواهد خدا را با خود و دیگران مقایسه کند و صفات مخلوقات را بر او جاری کند. برای بیرون آوردن انسان از این اشتباه، اینقدر در نماز، تسبیح و تکبیر وارد شده تا به انسان یادآور شود که خداوند، بزرگتر از این است که دارای اوصاف مخلوقات خود باشد. **در باب جایگاه مومنین و نحوه هدایت آنها** آدرس دادن خاص مومنان است هدایت دو معنا دارد، یکی "ارائهی طریق" و دوم "ایصال الی المطلوب". ارائهی طریق به این نحو است که مثلا اگر شما به کسی گفتید خانهی فلانی کجاست، میگوید از فلان کوچه برو، سمت چپ، پلاک چند. اما "ایصال الی المطلوب" این است که دست شما را بگیرد و تا در خانه، شما را برساند. هر دو نوع هدایت از افعال پروردگار است؛ اما ایصال الی المطلوب، مخصوص مومنان و اهل تقواست. پس اگر کسی میخواهد که دستش را بگیرند تا به مقصد برسد، باید تقوا پیشه کند. **در باب خواندن نماز مقبول** لباس نمازگزار همواره تاکید داشتند که موقع نماز، لباس نمازگزار مرتب باشد. میفرمودند: «متوجه باشید که با خدا میخواهید صحبت کنید.» **در باب توبه از اعمال گذشته خودمان** در توبه کردن عجله کنید! در مورد توبه میفرمودند: «هر گاه مرتکب گناهی شدید، در توبه عجله کنید. چون اگر توبه نکردید، اثر گناه در روح شما باقی میماند و برای دفعات بعد، خودداری از گناه مشکلتر خواهد شد.» **در باب جایگاه ائمه در زندگی دنیاو آخرت** نشان دادن مقام اهل بیت(علیهمالسلام) ایشان میفرمودند: «روز قیامت خداوند میتواند جزای هر کس را خصوصی به او بدهد. اما اینکه همه را یکجا جمع میکند،برای این است که مقام اهل بیت را به همه نشان دهد. **در باب انفاق و کمک به دیگران** خیرخواه مردم باشید پیوسته برای رضای خداوند متعال خیرخواه مردم باشید. از امام صادق(علیهالسلام) نقل است که فرمود: «علیک بالنصح لله فی خلقه، قلن تلقاه بعمل افضل منه»؛ بر تو باد که برای خدا خیرخواه خلق خدا باشی، زیرا هرگز خداوند را با عملی بهتر از آن دیدار نخواهی کرد. با سلام به همراهان قرآنی گزیده ای از صحبت های استاد شمشیری در جمع دانشجو های یکی از دانشگاه های تهران را براتون انتخاب کردم امیدوارم استفاده لازم را ببرید در روایت آمده که «الإنسان بُنیانُ اللّه»؛ انسان بنیان خدا است؛ «مَلْعُونٌ مَنْ هَدَمَ بُنْیانَهُ» کسى که ساختمان وجود انسان را نابود کند، از رحمت خدامحروم است. خداوند در قرآن بیان فرموده و سخنانى که از انبیا و ائمه نقل شده است، تنها تیشهاى که مىتواند بنیان انسان را خراب کند، گناه است. «وَلاَ تَعَاوَنُوا عَلَى الاْءِثْمِ وَالْعُدْوَ نِ»2 و یکدیگر را بر گناه و تجاوز، یارى ندهید . «وَلاَ تَقْرَبُوا الْفَوَ حِشَ مَاظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ»3 و به کارهاى زشت چه آشکار چه پنهانش نزدیک نشوید «وَلاَ تَقْرَبُوا مَالَ الْیَتِیمِ4 و به مال یتیم، نزدیک نشوید. «وَ لاَ تَقْرَبُوا الزِّنَىآ إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِیلاً »5 و نزدیک زنا نشوید که کارى بسیار زشت و راهى بد است . «وَ لاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضاً أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً»6 و از یکدیگر غیبت نکنید ، آیا یکى از شما دوست دارد که گوشت برادر مردهاش را بخورد؟ «إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الظَّالِمِینَ »7 یقیناً خدا ستمکاران را دوست ندارد . «إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ »8 همانا خدا هیچ خودپسند فخرفروش را دوست ندارد . «وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الْفَسَادَ »9 و خدا فساد و تباهى را دوست ندارد . «وَ رَبُّکَ أَعْلَمُ بِالْمُفْسِدِینَ »10 و پروردگارت به مفسدان ، داناتر است . «یَاأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا لاَ تَأْکُلُوآا أَمْوَ لَکُم بَیْنَکُم بِالْبَاطِلِ إِلاَّآ أَن تَکُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ »11 اى اهل ایمان ! اموال یکدیگر را در میان خود، به باطل [ و از راه حرام و نامشروع ] مخورید ، مگر آنکه تجارتى از روى رضایت میان خودتان انجام گرفته باشد . تنها تیشه خراب کننده این ساختمان گناه است و اگر این ساختمان خراب گردد، تنها ابزار بازسازى آن، توبه است. توبه راستین نقل است که فردى به حضرت على علیه السلام گفت: على جان! من گناه بزرگى مرتکب شدهام که جریمه آن بسیار سنگین است. یا باید مرا بکشى یا از بلندى پرتابم کنى و یا به آتش بسوزانى. امام فرمود : اصلاً سخنان تو را قبول ندارم، از این جا برو! مرد برخاست که برود ؛ اما دوباره گفت : على جان! راست گفتم. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود : ادامه نده، برو! دیگر این سخنها را تکرار نکن. جوان رفت ؛ اما آرام نشد و برگشت و گفت : على جان! از کارى که کردهام، بسیار ناراحتم. امام على علیه السلام فرمود : سه بار به این کار اقرار کردى. اکنون از بین مجازاتهایى که گفتى، با کدام یک موافق هستى؟ جوان گفت : مرا باید آتش بزنى، من لیاقت این دنیا و استفاده از نعمتهاى خدا را ندارم. من گناهى بالاتر از زنا مرتکب شدهام. امام على علیه السلام فرمود : به کسى چیزى نگو و فردا به آن بیابان دور افتاده بیا که کسى تو را نبیند. من آن جا این مجازات را در حق تو اجرا مىکنم. روز بعد، امیرالمؤمنین در آن بیابان، آتشى روشن کرد و به جوان گفت : آیا حاضرى؟ جوان گفت : بله، سپس برسید یا على اگر در این آتش بسوزم، آیا گناهم پاک مىشود؟ امام فرمود : بله، حتما. جوان گفت : اکنون مىخواهم دو رکعت نماز بخوانم. امام فرمود : بخوان. «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَوةِ وَ إِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ »12 از صبر و نماز، یارى بخواهید و یقیناً این کار، جز بر فروتنان ، گران و دشوار است . جوان در سجده آخر نماز، زار زار گریست و گفت : مولاى من! من با تو مخالفت کردم. این حق من است که مرا بسوزانند ؛ اما من خود را به دست على سپردم تا مرا بسوزاند. از تو مىخواهم که پس از مرگ، دیگر مرا به آتش جهنم نسوزانى . امیرالمؤمنین هم در گوشهاى به سجده افتاد و او نیز شروع به گریه کرد و گفت : الهى! این جوان را به من ببخش و از مجازات دنیایى او بگذر! آن گاه امیرالمؤمنین با همان حال برخاست و به سوى جوان رفت، دست او را گرفت و گفت : ملائکه را به گریه انداختى، برخیز، خدا تو را بخشید. آرى، هر ساختمانى که ویران مىشود، بازسازى مىگردد. ساختمان وجود انسان نیز، با توبه بازسازى مىشود و به مدد الهى، مسیر کمال را در پیش مىگیرد که این، وعده خداوند به انسانها است.
Design By : Pichak |